عرضه مستقیم محصولات کارخانه ثبات ،   قیمت آجر تیغه سفال   ، قیمت بلوک سبک

علل ترک خوردن بتن تازه چیست؟

 چرا بتن تازه ترک می‌خورد؟

برای دریافت پاسخ این سوال و عللی که باعث ایجاد این ترک‌خوردگی بتن تازه می‌شود تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

متن:

یکی از چالش‌های پیش روی سازندگان، وجود ترک در بتن تا هفت روز پس از بتن‌ریزی و بتن‌کاری است. البته چنین ترک‌هایی ممکن است بعد از یک هفته نیز ایجاد شوند. در بیشتر مواقع ترک‌های اولیه در صورتی که از تحمل سازه تجاوز نکنند؛ باعث کاهش مقاومت ساختمان نمی‌شوند. با این وجود روی استحکام میلگرد تاثیرگذاشته و ممکن است بعدها هزینه تعمیر روی دست شما بگذارد. بتن تازه به دلایل مختلفی مانند ترکیب مخلوط بتن، قرار گرفتن در معرض محیط مخرب، سرعت نامناسب هیدراتاسیون و شرایط پخت غیراستاندارد ممکن است دچار ترک خوردگی شود. بنابراین، درک صحیح علل ایجاد این اتفاق برای انجام اقدامات مناسب جهت جلوگیری از ترک خوردن بتن تازه ضروری است.

H2. چرا بتن تازه ترک می‌خورد؟

بتن مرطوب به دلایل زیر ممکن است دچار ترک شود:

H3. دمای داخلی بتن

هیدراتاسیون سیمان گرمایی به نام گرمای هیدراتاسیون ایجاد می‌کند که می‌تواند منجر به ایجاد ترک در بتن تازه شود. اگر دمای داخلی به حدود 50 درجه سانتی‌گراد برسد؛ اترینگیت می‌تواند ناپایدار شده و حل شود. پس از کاهش دمای داخلی، اترینگیت منبسط می‎شود و ایجاد ترک داخلی و خارجی روی بتن می‌کند.

H2. گرادیان دما

گرادیان دما زمانی اتفاق می‌افتد که بتن در معرض دمای بالایی قرار می‌گیرد. در این حالت گرادیان دمایی یا همان شیب دما بالا بین سطوح داخلی و خارجی عناصر سازه‌ای بتنی، تنش‌های حرارتی ایجاد می‌کند. اگر این پدیده مهار نشود؛ تنش حرارتی بتن به راحتی از مقاومت کششی آن فراتر رفته و باعث ایجاد ترک می‌شود.

H2. انقباض خودکار

انقباضی که به صورت خودکار و طبیعی رخ می‌دهد می‌تواند تنش کششی زیادی را در بتن تازه ایجاد کند؛ به ویژه در بتن‌هایی که مقاومت اولیه بالایی دارند. این انقباض پس از تولید نیروی محرکه توسط انقباض شیمیایی رخ می‌دهد. انقباض شیمیایی زمانی اتفاق می‌افتد که حجم محصول هیدراتاسیون شده از حجم اولیه اجزای واکنش‌دهنده، که سیمان و آب است کمتر شود. هنگامی که پس از گیرش سیمان آب اضافه در دسترس نباشد؛ انقباض شیمیایی با تشکیل تخلخل مویرگی همراه خواهد بود و تنش‌هایی را ایجاد می‌کند که منجر به ترک خوردگی بتن تازه می‌شود. این ترک‌ها معمولا در اطراف اجزای داخلی بتن مانند دور میلگرد ایجاد می‌شود.

H2. خزش بتنی

خزش بتنی یکی دیگر از دلایل ترک خوردگی بتن در همان اوایل بتن‌ریزی است. هنگامی که بتن به دلیل اعمال تنش‌های داخلی یا خارجی تحت حرکت وابسته به زمان قرار می‌گیرد؛ سنگدانه‌هایی که در آن وجود دارند برای مهار این حرکات وارد عمل می‌شوند. در این حالت بتن ممکن است دچار ترک خوردگی شود.

H2. فشارهای خارجی

فشارهای خارجی مانند ارتعاشات، ترافیک و باد می‌تواند فشار بیشتری را به بتن وارد کند و در صورت فراتر رفتن از مقاومت کششی بتن، ترک‌هایی را روی آن ایجاد خواهد کرد. مقاومت کششی بتن تازه و مرطوب بسیار کم است. بنابراین معمولا حتی کوچک‌ترین فشارهای خارجی نیز از مقاومت کششی بتن تازه فراتر می‌رود. به همین دلیل است که نباید اثرات فشارهای خارجی را پس از بتن‌ریزی نادیده گرفت.

 

برای دیدن قیمت روز مصالح ساختمانی اینجا کلیک کنید