عرضه مستقیم محصولات کارخانه ثبات ،   قیمت آجر تیغه سفال   ، قیمت بلوک سبک

عوامل موثر بر مقاومت بتن

عنوان: عوامل موثر بر مقاومت بتن

 

مقاومت بتن  : بتن نه تنها به عنوان یکی از بادوام‌ترین مصالح ساختمانی در جهان شناخته می‌شود؛ بلکه کاربردهای متنوعی نیز دارد. حجم تولید و مصرف بالای این ماده تا جایی است که فقط در سال 2021، طبق آمار Statista تولید بتن در ایالات متحده به 92 میلیون تن رسید.

این روزها از بتن به طور گسترده برای ساخت انواع سازه‌ها از جاده گرفته تا پیاده‌رو، پل و ساختمان‌های مسکونی، اداری و تجاری استفاده می‌شود. مهم‌ترین نکته‌ای که در هنگام استفاده از بتن باید به آن توجه کنید تا بتوانید بیشترین بهره‌وری را از این مصالح ساختمانی ببرید استحکام بتن است. استحکام بتن به عوامل کلیدی متعددی مانند کیفیت مواد اولیه، عمل‌آوری و.. بستگی دارد. ما در این مقاله مهم‌ترین فاکتورهایی که بر استحکام، فرآیند گیرش و کیفیت بتن تاثیر می‌گذارند را توضیح داده‌ایم.

H2. کیفیت مواد اولیه

برای به دست آوردن بتنی با کیفیت که برای استفاده در سازه‌های مختلف کارایی بالایی داشته باشد؛ باید ابتدا به کیفیت مواد اولیه مورد استفاده در ساختش توجه کنید. بتن از آب، سیمان، ماسه و سنگدانه درشت ساخته شده است. بنابراین برای به دست آوردن یک محصول نهایی با کیفیت، هر یک از این اجزا باید کیفیت خوبی داشته باشند.

خواص این اجزا بر مقاومت بتن ساخته شده تاثیر مستقیم می‌گذارد. علاوه بر این سیمان یکی از اجزایی است که قبل از ترکیب آن با سایر اجزاء تشکیل‌دهنده بتن، کیفیتش باید آزمایش شود. به غیر از سیمان، مرغوبیت سنگدانه نیز برای کیفیت کلی بتن بسیار مهم است.

چند نوع سنگدانه مختلف در بازار وجود دارد. سنگدانه طبیعی که همان شن است؛ سنگدانه بازیافتی که از بتن خرد شده تولید می‌شود و سنگدانه ساخته شده از سنگ خرد که معمولا حاصل خرد سنگ‌های حفاری شده است. برای ساخت بتنی که مقاومت بالایی دارد؛ متخصصان استفاده از سنگدانه‌های بازیافتی یا سنگدانه‌های تولید شده از سنگ خرد را توصیه می‌کنند.

H2. تراز سنگدانه، سیمان و آب

نسبت بین اجزای تشکیل‌دهنده بتن نقش بسیار زیادی در مقاومت این ماده به عنوان محصول نهایی و پرکاربرد در ساخت سازه‌های مختلف دارد. اگر نسبت این مواد متعادل نباشند؛ ممکن است بتن تولیدی بیش از حد قوی یا ضعیف شود.

پروژه‌های ساختمانی مختلف بسته به کاربری خود، به بتن‌هایی با مقاومت‌های متفاوت نیاز دارند. به همین دلیل است که نسبت اجزا تشکیل‌دهنده برای مقاوم‌سازی بتن حیاتی است. متخصصان نسبت 1، 2، 3 و 0.5 را بهترین نسبت برای تولید یک بتن باکیفیت و مقاوم می‌دانند. در این ترکیب باید از 1 قسمت سیمان، 2 قسمت ماسه، 3 قسمت سنگدانه و 0.5 قسمت آب استفاده شود.

هر جزء از این ترکیب نقش حیاتی در کیفیت و ویژگی‌های محصول نهایی ایفا می‌کند. به عنوان مثال اگر آب کمتری به مخلوط اضافه کنید؛ بتن به دست آمده طبیعتا زودتر خشک می‌شود و به طور کلی متراکم‌تر است. اما اگر میزان آب زیاد باشد؛ فرآیند خشک شدن بتن با سرعت کمتری انجام می‌شود.

برای خرید مصالح ساختمانی اینجا کلیک کنید

بتن ریزی

عوامل موثر بر مقاومت بتن