عرضه مستقیم محصولات کارخانه ثبات ،   قیمت آجر تیغه سفال   ، قیمت بلوک سبک

آشنایی با 10 عنصر سازه‌ای در ساخت و ساز

 

عنوان: آشنایی با 10 عنصر سازه‌ای در ساخت و ساز

 

 

ساخت یک ساختمان یک فرآیند پیچیده محسوب شده و برای تکمیل آن به عناصر مختلفی نیاز است. هر یک از این عناصر و اجزا نقش حیاتی در دوام و عملکرد ساختمان دارند. در این پست 10 جزء حیاتی ساختمان و تاثیر آنها در پایداری و استحکام ساختمان را در ساخت و ساز بررسی خواهیم کرد.

H2. فونداسیون

پی یا همان فونداسیون پایین‌ترین قسمت هر سازه است و به عنوان یک پایه نقش بسزایی در پایدار آن ایفا می‌کند. کل ساختار ساختمان بر روی پی استوار است. فونداسیون بار را از ساختمان به زمین منتقل کرده و اجازه نمی‌دهد که حرکات زمین بر روی پایداری سازه تاثیر بگذارد.

H2. پایه‌ها

پایه‌ها به امتداد فونداسیون گفته می‌شود که بار را از سازه گرفته و در یک منطقه بزرگ‎تر پخش می‌کنند. عملکرد این بخش به جلوگیری از فرورفتن ساختمان در زمین کمک می‎کند؛ به خصوص در مناطقی که خاک نرمی دارند.

H2. ستون‌ها

ستون‌ها عناصر سازه‌ای عمودی هستند که بار را از تیرها یا دال‌های بالا به پی زیر ساختمان منتقل می‌کنند. آنها برای حفظ یکپارچگی ساختاری ساختمان‌های چند طبقه بسیار مهم هستند.

H2. تیرها

تیرها اجزای ساختاری افقی در هر ساختمانی هستند که وزن دیوارها، کف‌ها و سقف‌ها را تحمل می‎کنند. آنها با قرار گرفتن در یک فضای باز موجب می‌شوند که بار وارده از سازه به ستون‌ها یا دیوارها منتقل شود.

H2. اسلب‌ها

دال‌ها یا همان اسلب‌ها به صفحات افقی و یا سطوح مسطح کف و سقف یک ساختمان گفته می‌شود که علاوه بر ایجاد فضای محکم و هموار برای نشستن، به توزیع بار روی تیرها و ستون‌ها نیز کمک می‌کنند.

H2. دیوارها

دیوارها از عناصر محصور و حمایت‌کننده هر سازه‌ای محسوب شده و دو هدف اصلی را دنبال می‌کنند. اول اینکه با محصور کردن فضای ساختمان هم حریم خصوصی ساکنین را حفظ می‌کنند و هم از آنها در برابر عناصر طبیعی مانند باد و باران محافظت می‌کنند. دوم اینکه می‌توانند باربر باشند و بخشی از وزن سازه را تحمل کنند.

H2. مهاربندها

مهاربندی‌ها از هر نوعی که باشند چه مهاربندی‌های مورب و چه دیوارهای برشی، به ساختمان در مقاومت در برابر نیروهای جانبی مانند باد یا فعالیت‌های لرزه‌ای کمک می‌کنند. وجود مهاربند برای حفظ شکل سازه و جلوگیری از فروپاشی آن در صورت وقوع چنین رویدادهایی ضروری است.

H2. خرپاها

خرپاها سازه‌های چارچوبی مثلثی شکلی هستند که نقش اصلی آنها پشتیبانی از سقف است. طراحی هندسی خاصی، به آنها اجازه می‌دهد تا بتوانند با وجود قرار گرفتن در فواصل زیادی، بدون تکیه‌گاه میانی از سقف حمایت کنند. از خرپاها برای ساخت سقف فضاهای وسیع مانند سالن‎ها یا انبارها به وفور استفاده می‌شود.

H2. تیرچه‌ها

تیرچه‌ها عناصر سازه‌ای افقی هستند که در ساخت کف و سقف مورد استفاده قرار می‌گیرند. تیرچه‌های موجود در کف و سقف برای نصب کفپوش و مصالحی که در ساخت سقف مورد استفاده قرار می‌گیرند ضروری‌اند و به توزیع یکنواخت بار در ساختمان کمک می‌کنند. تیرچه‌ها نوعی چارچوب برای کف و سقف محسوب می‌شوند.

H2. دیوارهای حائل

دیوارهای حائل برای نگه داشتن خاک در مناطقی که تغییر ناگهانی ارتفاع رخ می‌دهد استفاده می‌شوند. وجود این دیوار در زمین‌هایی که شیب دارند ضروری است و به جلوگیری از فرسایش خاک کمک می‌کند.

 

بهترین و به قیمت ترین تیغه های دیواری را اینجا بیابید