عرضه مستقیم محصولات کارخانه ثبات ،   قیمت آجر تیغه سفال   ، قیمت بلوک سبک

ساختمان اسکلت فلزی قوی‌تر است یا ساختمان بتنی؟

ساختمان اسکلت فلزی یا ساختمان بتنی؟

توضیحات: اگر به دنبال این هستید که بفهمید ساختمان اسکلت فلزی قوی‌تر است یا ساختمان بتنی؟ با ما تا انتهای این مقاله همراه شوید.

متن:

شاید برای شما این سوال پیش آمده باشد که ساختمان‌های اسکلت فلزی قوی‌تر هستند یا سازه‌های بتنی؟ با ما همراه شوید تا بعد از آشنایی با تفاوت‌های این دو نوع اسکلت‌بندی، پاسخ این سوال را پیدا کنید.

H2. اصطلاح اسکلت بتنی به چه معناست؟

به ساختمانی که تیرها و ستون‌ها در آن با استفاده از ترکیب آرماتور یا همان میلگرد و بتن ساخته می‌شود ساختمان اسکلت بتنی گفته می‌شود. سازه بتن‌آرمه نیز نام دیگر این ساختمان‌هاست. از آنجایی که مقاومت کششی بتن پایین است؛ در اجرای اسکلت این مدل از ساختمان‌ها باید حتما از سایر استاندارد میلگرد در داخل بتن استفاده شود. در ساختمان‌های اسکلت بتنی وظیفه تحمل بار وارده بر اثر زلزله بر عده تیرها و ستون‌هاست.

H2. به چه ساختمانی اسکلت فلزی گفته می‌شود؟

در این مدل از ساختمان‌ها به جای ترکیب بتن و میلگرد، از آهن و پروفیل‌های فولادی برای ساختن تیرها و ستون‌ها استفاده می‌شود. البته در این مدل ساختمان نیز مانند دیگر سازه‌ها حتی ساختمان‌های فولادی، فونداسیون از بتن است. این ساختمان از نظر میزان مقاومت و تاب‌آوری در برابر زلزله به 2 دسته قاب ساده و قاب خمشی تقسیم می‌شوند. در ساختمان‌های قاب خمشی، نیروی زلزله مثل سازه بتنی توسط تیر و ستون تحمل می‌شود. اما به دلیل هزینه بیشتر معمولا از این مدل قاب استفاده نمی‌شود. در نقطه مقابل قاب ساده هیچ تحملی در برابر زلزله ندارد. به همین خاطر در کنار آن از مهاربند (بادبند) یا دیواربرشی استفاده می‌شود.

H2. مقایسه سازه بتنی با فلزی از نظر قیمت

در اغلب اوقات اسکلت بتنی ارزان‌تر از اسکلت فلزی تمام می‌شود. در برخی از موارد این اختلاف هزینه به 15 درصد نیز می‌رسد. البته پلان ساختمان، منطقه و شهر محل اجرا پروژه نیز در این بین دخیل هستند. اما به طور کلی ساخت سازه با اسکلت بتنی معمولا 15 درصد ارزان‌تر تمام می‌شود.

H2. مقایسه سازه بتنی با فلزی از نظر مقاومت

منظور از مقاومت در اینجا مقاومت در برابر زلزله و حریق است. هر ساختمانی که بر اساس اصول استاندارد ساخته شود در برابر زلزله مقاوم است. بنابراین در حالت کلی مقاومت سازه در برابر زلزله هیچ ارتباطی به نوع اسکلت آن ندارد. اما از آنجایی که بتن نسبت به فولاد در برابر آتش مقاوم تر است؛ می توان گفت که ساختمان‌های اسکلت بتنی نسبت به اسکلت فولادی در برابر حریق تاب‌آوری بالاتری دارند.

H2. ساختمان بتنی بهتر است یا فلزی؟

دادن پاسخ یک کلمه‌ای به این پرسش نه حرفه‌ای و نه شدنی. چرا که باید برای تعیین بهتر یا بدتر بودن این دو ساختمان نسبت به هم عوامل مختلفی را در نظر گرفت. به عنوان مثال وجود ستون‌های بزرگ در ساختمان‌های بتنی باعث ایجاد محدوده در پلان می‌شود. علاوه بر این به هزینه ساخت نیز باید توجه کرد. در سازه‌های بتنی هر پلان با هر دهانه و هر ارتفاع سقفی را می‌توان با کمی افزایش هزینه اجرا کرد. این در حالی است که  در سازه‌های اسکلت فلزی برای افزایش طول دهانه‌ها باید هزینه زیادی را پرداخت کرد.

برای خریدن تیغه سفالی برای دیوار چینی اینجا کلیک کنید